Найдешевший підрядник з будівництва дитсадка в 12-му мікрорайоні Сум виявився найдорожчим

Дитячий садочок “Світлячок”, що у 12-мікрорайоні Сум став одним із об’єктів, яким наперебій хизувалися і міський голова, і народні депутати від Сум. Його будівництво в рамках програми “Велике будівництво” було оцінене приблизно у 92 млн грн, 40 з яких мало надійти з державного бюджету, а решта – з бюджету міста. Для обрання кращих пропозицій, що дозволили б зекономити кошти платників податків були оголошені закупівлі у системі Prozorro. Однак замовник і підрядник знайшли, як зробити найдешевшу пропозицію найдорожчою.

Будує заклад дошкільної освіти товариство з обмеженою відповідальністю “ТОПАЗ” , яке стало переможцем тендеру від 2 вересня 2019, запропонувавши найнижчу з трьох учасників вартість робіт – 58,8 млн грн. Конкурентами підприємства були акціонерне товариство “Сумбуд” та товариство з обмеженою відповідальністю з Хмельницької області “ПРОФТ БУД СІСТЕМ”. Обидва вони запропонували практично однакові ціни:  61,19 млн грн та 61,2 млн відповідно. Виходить, що на цій закупівлі громада могла б зекономити щонайменше 2,5 млн грн. Могла б але не зекономила. 

У жовтні 2021 року Управління капітального будівництва та дорожнього господарства, що є замовником робіт уклало із замовником ще один договір на суму 29,4 млн грн. Обґрунтували таку необхідність потребою у закупівлі аналогічних робіт у того самого підрядника. Враховуючи, що сума договору не перевищує 50% від початкової вартості робіт, українське законодавство дозволяє робити таку закупівлю шляхом переговорної процедури. При цьому замовник не зазначив, які саме аналогічні роботи були замовлені, що на думку юристів з громадської організації “Ліга антитрасту” є порушенням.

Що стосується застосування переговорної процедури, замовником була обрана підстава «закупівля додаткових аналогічних робіт», що означає, що в ході виконання робіт виникла необхідність у додаткових обсягах, які за якимись причинами, не були враховані у першому тендері. Використання цієї підстави для збільшення вартості робіт, передбачених у першій закупівлі, без зміни їх складу та обсягу є незаконним. Замовники дійсно часто зловживають цим з метою збільшення вартості. Але, зазвичай, додають перелік робіт, який, нібито, не був врахований при проведенні відкритих торгів. Це також може бути предметом маніпуляцій, адже замовники спеціально можуть не зазначити якісь роботи при оголошенні закупівлі, залишаючи їх на потім, щоб «докинути» грошей своєму підряднику за переговорною процедурою. В даному ж випадку замовник не зазначив, які саме додаткові роботи знадобилось закупити. І це може бути підставою для звернення до ДАСУ та правоохоронних органів”,  – пояснює експерт організації Володимир Ахундов.

Очільник управління Віталій Шилов у коментарі Суспільному пояснив укладання договору подорожчанням матеріалів. На думку ж експерта, учасник, мав би ще на етапі подання пропозиції враховувати ймовірне здорожчання та  нести відповідні ризики, як будь-який бізнесмен.

Юристка Катерина Бєломар вважає, що додаткові роботи мали закупатися на підставі договору про коригування проєктно-кошторисної документації, у якому і мали б зазначатися, які саме аналогічні роботи виникла потреба докупити. Утім в Управлінні нам відповіли, що такого договору з підрядником не укладалося. 

Таким чином, запропонувавши найдешевшу ціну ТОВ “ТОПАЗ” фактично побудують дитсадок набагато дорожче, ніж пропонували його конкуренти спочатку – за 88,2 млн грн. А замовник робіт – Управління капітального будівництва та дорожнього господарства ймовірно порушило процедуру закупівлі. Решта коштів була витрачена на виготовлення проектно-кошторисної документації та дозвільних документів.

Тим часом новий садочок, яким так пишалися чиновники поки так і не відкрив свої двері для маленьких сум’ян. Точну дату відкриття поки не називають.

Анна Горпинич, редакторка ГО “Громадський моніторинг України”

«Ця публікація підготовлена в рамках проєкту «Підтримка антикорупційних ОГС для зміцнення верховенства права», який реалізує ГО «Чернігівський Центр Прав Людини» за підтримки програми МАТРА посольства Королівства Нідерланди, м. Київ. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю авторів і жодним чином не відображає точку зору Посольства Королівства Нідерландів, м. Київ чи ГО «Чернігівський Центр Прав Людини»

Related posts