Бюджетне танґо КП “Сумитеплоенергоцентраль”: як підприємтво отримало в борг 5,7 млн грн із міського бюджету Сум

Історія про те, як отримати мільйонну позичку з міського бюджету та всього за місяць “збити” відсоткову ставку більш, ніж на 8%.

Під час моніторингу Комунальних підприємств Сум ми звернули увагу на історію Комунального підприємства “Сумитеплоенергоцентраль” не стільки через суму позички, яка є найбільшою серед комунальних підприємств, скільки через схему, за якою вона виділялася. Бо, дійсно, далеко не для кожного комунального підприємства депутати всього за місяць готові зменшити відсоткову ставку майже на вісім з половиною відсотків. Але про все по черзі. 

Що відомо про КП “Сумитеплоенергоцентраль”?

Згідно з інформацією, що міститься на сайті комунального підприємства, “Сумитеплоенергоцентраль” працює у місті з 2015 року. Основною діяльністю підприємства є, відповідно до Статуту є утримання об’єктів житлового фонду та вирішення завдань у сфері житлово-комунального господарства. На балансі “Сумитеплоенергоцентралі” перебуває понад 400 житлових будників, які обслуговують 120 працівників підприємства. При цьому офіційно, за даними аналітичної системи YouControl, у власності КП перебуває всього два легкових автомобілі. Чистий прибуток підприємства за 2020 рік склав 462 тис. гривень.

Володимир Чепік, керівник КП “Сумитеплоенергоцентраль”, джерело: сайт Сумської міської ради

З серпня 2021 року підприємством керує Володимир Чепік, за сумісництвом депутат Сумської міської ради від партії “Європейська Солідарність”. Відповідно до умов контракту, щомісячний посадовий оклад пана Чепіка складає 36 тис. 123 грн. Під час апаратної наради 16 серпня 2021 року, на якій представили нового очільника “Сумитеплоенергоцентралі”,  міський голова Сум Олександр Лисенко доручив Володимиру Чепіку: «Подивіться, що там у вас на підприємстві, і приведіть усе до ладу». Близько місяця новий керівник дивився, а потім почалося справжнє бюджетне танґо, яке коштувало платникам податків Сум 5,7 мільйонів гривень.

Як виділялися гроші з бюджету?

Історія надання бюджетної позички КП “Сумитеплоенергоцентраль” довга, багаторівнева і складна, як бразильський серіал. Змінювалися суми, формулювання, ініціатори, подавалиь і знімалися з розгляду проєкти рішень. Від першої спроби отримати кошти на рахунок підприємства до фактичного їх виділення з бюджету минуло понад два місяці. Так само змінювалися і умови повернення позички та відсотки за користування нею. Що відбувалося за лаштунками під час цього танцю підприємства і міської ради, пересічному мешканцю міста лишається тільки здогадуватися.

Утім ми не візьмемося робити припущення, а лиш відтворимо хронологію подій, оскільки платники податків заслуговують знати, як розпоряджалися їхніми грошима. 

Отже, 16 вересня на сайті Сумської міської ради з’явився проєкт рішення про надання бюджетної позички КП “Сумитеплоенергоцентраль” у сумі 3 млн грн під 8,5% річних з умовою повернення до 25 грудня 2021 року. Департамент інфраструктури, котрий підготував цей проєкт рішення посилається на звернення комунального підприємства. Щоправда, не вказує якого саме, і про що. 

Трохи згодом, 28 вересня, з’являється новий проєкт рішення – вже про надання фінансової підтримки у сумі 5 700 000 грн. В цьому документі виконуючий обов’язки директора Департаменту інфраструктури Олександр Кисіль вже посилається на лист Володимира Чепіка до Сумської міськради щодо складної фінансово-економічної ситуації на його підприємстві. Ініціює подання цього проєкту рішення Постійна комісія з питань  планування соціально-економічного розвитку, бюджету, фінансів, розвитку підприємництва, торгівлі та послуг, регуляторної політики (далі – бюджетна комісія – ред.), яку на той момент очолює однопартієць Чепіка, депутат Сумської міськради Вадим Акпєров.

На цьому етапі важливо усвідомити різницю між бюджетною позичкою та фінансовою підтримкою. Якщо перша має бути повернута у визначений строк разом з відсотками, то друга повернення не передбачає.

Таким чином, на сесію міської ради, що відбувалася 29 вересня було винесено одразу два проєкти рішення для допомоги КП “Сумитеплоенергоцентраль” – про позичку на 3 млн під 8,5 % та про фінансову підтримку на 5,7 млн грн. Погодьтеся, далеко не кожне комунальне підприємство у сфері ЖКГ може розраховувати на таку турботу з боку депутатів. 

Однак, під час сесії, рішення про надання грошей в борг було знято з розгляду, і депутати проголосували лише за фінансову підтримку, тобто на безповоротну допомогу на більш ніж п’ять мільйонів гривень. На цьому можна було б ставити крапку, а “Сумитеплоенергоцентраль” могло б святкувати хепіенд. Але ніт. Танґо продовжується. 

27 жовтня сесія ухвалює нове рішення, у якому фінансова підтримка вже перетворюється на бюджетну позичку, щоправда вже не під 8,5%, а під 0,01%. Тож повернути позичені гроші у бюджет громади КП “Сумитеплоенергоцентраль”, все ж таки доведеться до 20 грудня 2021 року.Тут би вже могла радіти громада, але і тут до фіналу історії ще майже місяць. 

Уважний читач міг би зауважити, як підприємство, що має фінансові проблеми, аж такі, що просить про допомогу громаду збирається всього за кілька місяців повернути борг у бюджет? Відповідь – ніяк! Трохи більш, як за тиждень, 8 листопада, Володимир Чепік звертається до міськради з проханням відтермінувати повернення позички на рік і обіцяє повернути позичені у громади 5 мільйонів 700 тияч гривень до 20 грудня 2022 року. Відсоткова ставка при цьому не змінюється і складатиме все ті ж 0,01%. 24 листопада на сесії депутати підтримують це рішення, а також надають Чепіку дозвіл укласти договір з комерційним банком на овердрафтовий кредит на 1 мільйон гривень. 

До слова, відомо про складну фінансову ситуацію на КП “Сумитеплоенергоцентраль” ще з серпня місяця. Прийшовши на посаду директора підприємства Володимир Чепік, очевидно вже знав, що у підприємства є мільйонні борги перед підрядниками. Про це повідомляло Суспільне ще у середині серпня. Тож, ймовірно, що бюджетна позичка підприємству потрібна була для того, аби перекрити ці борги. 

Утім, ця  історія викликає ряд питань. Чому прийняття рішення про надання позички мало стільки поворотів? Чому першочергові 8,5% річних за користування бюджетними грошима різко перетворилися на 0,01%? Як оцінював шанси на повернення кредиту у 5,7 млн грн всього за пару місяців очільник КП, який знав, що підприємство у глибокій скруті? Чи повернуться за рік до бюджету гроші платників податків? А головне – чи кожна компанія-управитель житловим фондом в Сумах може розраховувати на таку підтримку з боку депутатів і пільгові умови кредитування з міського бюджету? Чи тільки та, керівник якої входить до “правильної” партії?

Питання про ефективність роботи комунального підприємства “Сумитеплоенергоцентраль” ми ставити не будемо. Відповідь на нього краще знають мешканці 405 будинків, які обслуговує це підприємство. Люди, які не лише сплачують за тарифами на компослуги, а й підтримують його діяльність своїми податками. 

Анна Горпинич

редакторка ГО “Громадський моніторинг України”

Проєкт «Аналіз діяльності комунальних підприємств Сумської міської ради у 2021 році з метою зменшення проявів корупції на місцевому рівні» реалізується у рамках проєкту «Підтримка антикорупційних ОГС для зміцнення верховенства права», який реалізує ГО «Чернігівський Центр Прав Людини» за підтримки програми МАТРА посольства Королівства Нідерланди, м. Київ.

Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю авторів і жодним чином не відображає точку зору Посольства Королівства Нідерландів, м. Київ чи ГО «Чернігівський Центр Прав Людини».

Related posts